jump to navigation

Nettbrett er mer enn Apples iPad 04/03/2011

Posted by Hans-Olav Hodøl in Teknologi.
Tags: ,
trackback

Jeg har tidligere skrevet om mine første erfaringer med Apple iPad på bloggen til lesebrettprosjektet ved Universitetet i Agder, men denne uken kom oppfølgeren iPad 2 og jeg fikk lyst til å skrive litt mer om denne dingsen som er så synlig i mediebildet.

På verdensbasis ble det solgt 15 millioner iPad-er i 2010 og estimater anslår at det er opp mot 150.000 av dem  i Norge, og nå er både iPad 2 og en rekke andre lesebrett på vei til butikkene slik at antallet lesebrett her til lands kanskje passerer en halv million i løpet av året.

Det som imidlertid forundrer meg er at mediebransjen synes å ha veldig store forhåpninger til akkurat iPad istedet for å satse bredt på hele post-PC-segmentet. Det er ingen tvil om at iPad er et fascinerende flott produkt og at Apple er blant de beste i verden på å utvikle spennende løsninger, men det er like så sikkert at verken på PC-fronten eller mobiltelefonfronten har Apple klart å få noen varig dominans i absolutte salgstall over tid.

I fjerde kvartal 2010 ble det solgt dobbelt så mange Android-baserte telefoner som iPhones, og etterhvert som leverandørene av Android-baserte nettbrett kommer ut med sine produkter, forventes det stort salg også av disse slik at Apple ikke forventes å ha markedsdominans særlig lenge.

La meg ta et tankeeksperiment:

  • Om et år finnes det en halv million lesebrett i Norge
  • Apple har en markedsandel på 50 %
  • Halvdelen av Norges befolkning er interessert i å lese VG

Hvis disse forutsetningene slår til sånn noenlunde vil det si at antallet som er interessert i – og som har teknisk tilgang på – VG+ er i størrelsesorden: 500.000 x 50% x 0,5 = 125.000. Men om interessen er der så er det ikke gitt at betalingsvilligheten er der, så et veddemål om at man klarer å verve hundre tusen abonnenter ville jeg ikke satset mye penger på. Og om de så skulle lykkes så er hundre tusen likevel ikke mer enn drøyt en fjerdedel av gjennomsnittsopplaget for papirutgaven på begynnelsen av 2000-tallet.

Jeg har selvsagt forståelse for at man må starte et sted, men Rupert Murdochs folk jobber allerede med å få The Daily på flere plattformer, og jeg kan ikke skjønne annet enn at norske mediehus har et ennå større behov for å utvide kretsen av potensielle lesere. Kommer man opp med gode løsninger for nettbrett og smartphones uten å låse seg til en enkelt leverandør eller system, så er muligheten betydelig større for å nå et forsvarlig forretningsmessig volum.

Lenker til andre saker:


About these ads

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 244 andre følgere

%d bloggers like this: